inTwente gebruikt verschillende cookies

Door alle cookies te accepteren kunt u de website makkelijker gebruiken, vindt u sneller wat u zoekt en ziet u meer relevante informatie. Daarnaast kunnen wij problemen makkelijker signaleren. U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Zelf cookies instellen

Hoe worden de kosten van medisch noodzakelijke zorg in het buitenland afgewikkeld?

De Nederlandse overheid heeft met een groot aantal landen een verdrag gesloten waarmee de kosten van de zorg tijdens het tijdelijke verblijf in het buitenland direct aan de zorgverlener betaald kunnen worden. Deze regels gelden voor iedereen met een basisverzekering.

In de , Australië en Noord-Macedonië heeft u met de European Health Insurance Card (EHIC of Europese zorgpas) recht op medisch noodzakelijke zorg tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland. De EHIC dekt niet de kosten van een medische behandeling als deze het doel van de reis is. U vindt de EHIC in de Mijn inTwente-app en vanaf 1 juli 2024 ook op Mijn inTwente.

Het kan voorkomen dat een zorgverlener de Europese zorgpas niet accepteert. In dat geval moet u de kosten zelf voorschieten en de rekening(en) na terugkeer in Nederland bij ons declareren.

Voor een aantal landen volstaat de EHIC niet, maar is een speciaal formulier van toepassing. Het 111-formulier kan worden aangevraagd voor een tijdelijk verblijf in de volgende landen: Bosnië & Herzegovina, Montenegro, Servië, Tunesië, Turkije.

Voor de overige landen geldt dat u de kosten moet voorschieten. Als u terugkomt in Nederland kunt u de rekening(en) bij ons indienen.

Als u aanvullend verzekerd bent, kunt u ook 24 uur per dag gebruik maken van de professionele medische hulpverlening van de alarmcentrale SOS International. De AV-Compact en de AV-Standaard geven alleen recht op hulp van SOS International binnen Europa. De AV-Top en de AV-Student geven recht op wereldwijde hulp van SOS International.

Meer informatie vindt u op de pagina over onverwachte zorg in het buitenland.

Is uw vraag niet beantwoord?

Naar boven